even helpenaub
Rony Dewulf
2016-05-20 15:19:11 UTC
haallo wie kan me even een tip geven hoe ik inubuntu een dvd kan branden en hoe ik debestanden die ik wil branden moet toevoegen
gr rony
Y P
2016-05-20 15:34:16 UTC
Ik doe dat in commandolijn, met wodim
cf. man wodim of wodim --help |more
Meestal een wodim -v speed=-1 dev=/dev/cdrom -swab -pad -dao de_weg_naar_map/*.wav
Y P
doet het perfect!
Y P
2016-05-20 16:40:57 UTC
Voor data moet je eerst een iso image ervan maken, en dat wordt dan op cd
gezet;
ik doe dit met: genisoimage -o /tmp/tijdelijkebestand.iso -J -R bron-map/
dan:
wodim -v speed=-1 dev=/dev/cdrom /tmp/tijdelijkebestand.iso

Maar als je grafisch werkt moet je maar de tools gebruiken die er grafisch
in zitten, ik dus niet.

Y P
ok bedankt maar het is geen muziek cd f dvd het zijn andere
bestanden groet rony
Sent: Friday, May 20, 2016 5:34 PM
Subject: Re: even helpenaub
Post by Rony Dewulf
haallo wie kan me even een tip geven hoe ik inubuntu een dvd kan
branden en hoe ik debestanden die ik wil branden moet toevoegen
gr rony
| Verstuurd vanaf mijn GNU/Linux | Envoyé de mon GNU/Linux |
| ----------------- Sent from GNU/Linux ------------------ |
Matthijs ten Kate
2016-05-20 17:57:21 UTC
In Ubuntu 16.04 is het standaard brandprogramma, Brasero, niet meer
meteen beschikbaar na de installatie van het systeem. Je kan het
makkelijk toevoegen door het via Ubuntu Software te installeren.

Het gebruik van Brasero wijst voor zich, maar mocht je na het
installeren ervan toch nog vragen hebben, laat maar weten.
gr rony
Milton
2016-05-20 18:15:36 UTC
Het probleem waar Rony tegenaan loopt is dat Brasero niet volledig
toegankelijk is met Orca, de schermlezer. Het branden van .iso bestanden
gaat prima met Orca maar een data cd/dvd branden geeft problemen omdat
het selecteren van bestanden door drag & drop niet lukt.
Werken in een terminal of console kan wat ingewikkeld lijken maar Y P
gaf een prima voorbeeld waar je zeker wat aan hebt.
Milton
Y P
2016-05-21 08:15:00 UTC
Ik heb nooit een CD of DVD grafisch gebrand, heb dus ook totaal geen
probleem van compatibiliteit met Orca.
Meer nog, ik heb een eigen scriptje gemaakt, burncdr of burncdra (voor
audio) en de ene brand cd-roms met data, de andere audio-cds,
het gebruikt wodim (daarvoor cdrecord).
Ik zet alles in ~/cdr/ en draai de ene of andere script in functie van wat
het moet zijn, alles gebeurd volautomatisch, juist 1 commando intikken en op
ENTER drukken.
Y P