optie voor dual boot verschijnt niet tijdens installatie van 16.04.2
Milton
2017-07-14 13:46:34 UTC
Hoi allen,

Hoewel haast geen verkeer is te merken stel ik toch een vraag, wie weet:
op een Toshiba Tecra A11-1EG wil ik Ubuntu 16.04.2 installeren naast
Windows 10. Echter zie ik deze optie tijdens het installeren niet staan.
Er staat:
1. Wis schijf en installeer Ubuntu.
2. Iets anders.

Wie weet raad/advies? Alvast bedankt.
Milton
Ron
2017-07-14 14:37:36 UTC
Hallo Milton;
wat ik altijd doe, is eerst de hardeschijf indelen, en een partitie
maken voor Ubuntu.
Daarna bij het installeren kies je dan voor "iets anders" en dan kan je
de partitie aanwijzen.
Deze gebruiken als EXT4, formatteren en mounten als "/" is dan voldoende.

Succes :-)
Hoi allen,
Milton
2017-07-14 14:50:19 UTC
Hallo Ron,

Deze optie geprobeerd maar liep tegen het volgende:
Bij de installatie kies ik voor Try Ubuntu
in een terminal start ik gparted op
ik zie sda, sda1 en sda2
op sda2 staat Windows die ik dan moet verkleinen
ik kies voor Resize
ik zie netjes de grootte van de schijf staan: 247000

Als ik nu deze waarde wil aanpassen dan springt de oorspronkelijke
waarde terug.
Verder heb ik geen ervaring met gparted.
Milton
Post by Ron
[...]
Hoi allen,
Ron
2017-07-14 15:05:34 UTC
Hallo Milton;
de partitie mag niet gemound zijn, eerst alles unmounten.
Gaat het dan wel?

Ron
Hallo Ron,
Post by Ron
[...]
Hoi allen,
Milton
2017-07-15 17:55:30 UTC
Helaas zie ik in gparted geen knop unmount.
Als ik in de terminal umount /dev/sda typ dan zegt de terminal dat
/dev/sda niet gemount is.
Post by Ron
Hallo Milton;
de partitie mag niet gemound zijn, eerst alles unmounten.
Gaat het dan wel?
Ron
Hallo Ron,
Post by Ron
[...]
Hoi allen,
Floris
2017-07-15 18:43:43 UTC
/dev/sda is je hele harde schijf, die kan je niet unmounten. Probeer
umount /dev/sda2
voor je Windows partie

Succes,

Floris

Post by Ron
Hallo Milton;
de partitie mag niet gemound zijn, eerst alles unmounten.
Gaat het dan wel?
Ron
Hallo Ron,
Post by Ron
[...]
Hoi allen,
Milton
2017-07-16 09:08:29 UTC
Hoi allen,

De dual boot Ubuntu 16.04.2 en Windows 10 is gelukt. De schijf is in
Windows eerst verkleind. Daarna was de optie Naast Windows installeren
weer beschikbaar. Echter koos ik voor de optie Iets anders zodat ik de
vrij gemaakte ruimte kon benutten.
Milton
Post by Ron
Hallo Milton;
de partitie mag niet gemound zijn, eerst alles unmounten.
Gaat het dan wel?
Ron
Hallo Ron,
Post by Ron
[...]
Hoi allen,
Floris
2017-07-19 22:30:35 UTC
Op Thu, 20 Jul 2017 00:01:11 +0200 schreef Luc Schamp
Hallo,
Ik heb een probleem. Mijn computer heeft een probleem.
Na een update start hij niet meer op. Zelfs het keuzemenu tussen Windows
en Ubuntu verschijnt niet meer. Er verschijnt >enkel ' Grub'.
Kan iemand me helpen?
Kan je ergens een 'stoom' cursus Ubuntu volgen? Al dan niet tegen
betaling?
Groeten
Luc Schamp
Of er een echte Ubuntu cursus is, dat weet ik niet. Maar je kan op
internet heel veel informatie (vaak in het engels) vinden.

Naar je computer probleem:
Waarschijnlijk kan je na 'grub>' commando's in typen.

Eerst kijken of grub je hardeschijf ziet.
(comando voor de eerste hardeschijf hd0 en de eerste partitie ,1 Hiermee
kan je spelen om je Ubuntu partitie te vinden)
grub> ls (hd0,1)/
(uitkomst)
lost+found/ bin/ boot/ cdrom/ dev/ etc/ home/ lib/
lib64/ media/ mnt/ opt/ proc/ root/ run/ sbin/
srv/ sys/ tmp/ usr/ var/ vmlinuz vmlinuz.old
initrd.img initrd.img.old

Waarschijnlijk is de uitkomst bij jouw iets anders. Als er maar mappen als
bin, boot, root, etc en sbin in staan.
Hierna kan je Ubuntu opstarten met de volgende vier commando's:
grub> set root=(hd0,1)
grub> linux /boot/vmlinuz-3.13.0-29-generic root=/dev/sda1
grub> initrd /boot/initrd.img-3.13.0-29-generic
grub> boot

Waarschijnlijk weet je de precieze naam van vmlinuz en initrd niet, maar
als je de eerste letters hebt getypt, dan kan je met de [TAB] toets de
naam laten aanvullen.

Laat weten hoe ver je hiermee komt, dan kunnen we je verder helpen

Succes,

Floris
Floris
2017-07-23 08:29:35 UTC
Ik ga de vraag doorspelen naar de Ubuntu mailing list, want mijn kennis
van efi boot is te klein om goed verder te kunnen helpen. De enige dingen
die ik nog kan bedenken zijn: staat SecureBoot o.i.d uit in de Bios? Staat
Fastboot uit in Windows? Die laatste is natuurlijk lastig uit te zetten
als je niet meer in Windows kan komen.

Voor iedereen in de Ubuntu Mailing list een samenvatting van het probleem
van Luc
- Na een update start Ubuntu niet meer op en laat een grub prompt zien.
- Er wordt gebruik gemaakt van efi boot
- Zelf dacht ik dat door:
grub> set root ...
grub> linux ... root=...
grub> initrd ...
grub> boot
De computer wel weer op te starten was. Helaas heeft Luc hier een probleem
mee.

Heeft iemand anders nog ideeën?

Floris

Op Sat, 22 Jul 2017 22:37:35 +0200 schreef Luc Schamp
Het wil niet lukken.
Als eersteGrub>ls(Hd0) (hd0,gpt3) (hd0,gpt2) (hd0,gpt1) (hd1) (hd2)
(hd2,gpt8) ..7..6..5..4..3..2..(hd2,gpt1)
Error : failure reading sector Oxfc from 'hd1'.
Error : failure reading sector Oxeo from 'hd1'.Error : failure reading
sector 0x0 from 'hd1'.
Ik heb al de verschillende partities geprobeerd zoals je beschreven
hebt, maar zonder resultaat. Ik vrees dus voor 'hd1'.
Heb je nog ideeën?
Alvast bedankt
Luc
Op Thu, 20 Jul 2017 21:42:25 +0200 schreef Luc Schamp
Dag Floris
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb geprobeerd wat je schreef maar bij het eerste gaat het al mis.
Als ik na grub ' ls(hd0,1)/' ingeef verschijnt er ' efi/'
Dus ik probeer maar verder tegen beter weten in.
Grub set root=(hd0,1)
Dan verschijnt er niets. Volgende lijn.
Grub linux /boot/vmlinuz-3.13.0-29-generic root=/dev/sda1
Error file ' /boot/vmlinuz-3.13.0-29-generic' not found.
Ik heb dit verscheidene keren geprobeerd.
Heb je nog andere mogelijkheden?
Alvast bedankt voor de hulp
Luc
Zo te zien gebruikt je computer de nieuwe manier van opstarten, dus de
plekken waar de bestanden staan zijn iets anders, >>maar gelukkig werkt
grub en kan je die plekken vinden. De tab-knop is je vriend in grub!
Eerst moet je je /boot map vinden. Met 'ls' zie je alle partities
grub> ls
(memdisk) (hd0) (hd0,msdos) (hd1) (hd2) (hd2,gpt3) (hd2,gpt2)
(hd2,gpt1)
Daarna loop je ze allemaal af op zoek naar je /boot map
grub> ls (hd2,gpt1)/boot/grub
error: file `/boot/grub' not found.
grub> ls (hd2,gpt2)/boot/grub
unicode.pf2 [...] grub.cfg
grub> set root=(hd2,gpt2)
Bij jouw zijn dus waarschijnlijk hd2 en gpt2 iets anders
--------------------
Nu de "naam" van je partitie. Alles wat achter UUID staat. Bij jouw is
dit een andere letter en cijfer combinatie.
grub> ls -l (hd2,gpt2)
Partition hd2,gpt2: Filesystem type ext* [...snip...] UUID
e86c20b9-83e1-447d-a3be-d1ddaad6c4c6 - Partition start at >>[...]
grub> linux /boot/vmlinuz[... druk hier (twee keer) op de tab knop
...].efi.signed root=UUID=<de UUID die je gevonden >>hebt>
Misschien heb je geen bestand dat op .efi.signed eindigt, maar grub
laat zien welke bestanden er bestaan die beginnen >>met vmlinuz-....
--------------------
grub> initrd /boot/initrd[... druk hier weer op de tab knop ...]
Zorg er alleen voor dat de versie die achter initrd en vmlinuz
hetzelfde zijn (als je meerdere keuzes hebt)
--------------------
grub> boot
Zoals je ziet, zijn de vier commando's eigenlijk hetzelfde als in het
vorige mailtje alleen de namen zijn iets anders. >>Aan jouw de taak om
uit te puzzelen wat de namen zijn.
Succes,
Floris
Frans Bos
2017-07-23 19:10:10 UTC
Ik heb hetzelfde probleem. En nog geen tijd gehad om dit op te lossen.

Wat wel helpt is om exit in te typen op de prompt. Daarna komen de normale
bootoptes tevoorschijn.

Groeten Frans