probleem computer
jan vanhaaster
2018-09-04 13:43:42 UTC
L.S.

ik heb een zeer oude desktop (dus 32 bits) waar ik na Windows problemen Ubuntu op gezet heb, eerst 9 toen 10 en daarna geupdate naar 12.04.
Verder niet geupdate omdat er dan waarschijnlijk problemen zouden kunnen ontstaan gezien de leeftijd/configuratie van de computer.

Nu zijn er serieuzere problemen, de afgelopen dagen schakelde de computer zichzelf soms uit waarna hij meteen weer opstartte (en vervolgens zonder problemen verder ging).
Dat gebeurde eerst 1x, gisteren 2x, en vandaag eerst 2x waarna hij besloot in staking te gaan.....
Gaf bij opstarten dan wel een probleem dat ie /tmp niet kon vinden.
Kon 1x wel op het bureaublad komen maar het scherm deed wel vreemd (qua kleuren/cursor)
Nu waren er vorig jaar wat problemen met de koeling van de processor maar dat is toen opgelost.
Ik ga straks proberen om de HD over te zetten naar een andere desktop om te kijken wat ie doet.
ik heb weliswaar een back-up maar die is van ruim voor de zomer (ivm ziekte...)

Nu heb ik dan enkele vragen:

1) stel dat de HD definitief weigert op te starten, wat is dan de beste manier om data te redden ? kan je de HD als externe HD benaderen en dan mappen kopiëren ?
2) ik kan van iemand een vrijwel nieuwe pc krijgen met W 10, van iemand anders een pc met Linux Mint 18. Dat zijn allebei 64-bits compters.
Kan je data overzetten van Ubuntu naar Mint? van 32-bits naar 64-bits? (gaat dan vnl. om de map documenten en downloads).
Hoe doe je dat als beste?
3) tips ?

met vr.gr.
Jan
jan vanhaaster
2018-09-04 14:44:16 UTC
Eerste update: ik heb mijn HD in een identieke computerkast gezet (oude pc van mijn overleden moeder, kwam van dezelfde pcwinkel vandaan) en hij werkt gewoon weer.....

Dus de HD is niet beschadigd.

Maar ik wil verder geen risico lopen en dan blijft de vraag: stel ik neem die Linux Mint 18 64-bits, kan ik dan de data van Ubuntu 12.04 32-bits overzetten ?

En hoe doe ik dat het beste ?

Heeft het trouwens zin om bv Mint 18 te vervangen door Ubuntu 18.04? Beide zijn volgens zeggen goed en voor mij als simpele ziel is Linux Linux :)

met vr.gr.

Hey Jan,

Het is heel simpel op te lossen vaak. Door de hardeschijf eruit te schroeven en met een verloopje als "externe"schijf via USB te koppelen. Zo doe ik dat geregeld voor mijn klanten.

https://m.nl.aliexpress.com/item/32830988939.html?pid=808_0009_0131&spm=a2g0n.search-amp.list.32830988939

Goedkoop maar langer wachten 2-3 weken of via een Nederlandse winkel maar dan betaal je een paar euro meer en kwaliteit is redelijk gelijk.

Als je er niet uit komt mag je gerust mailen.

Groet,

Jorrit

JOY-ICT .nl

Verzonden vanaf mijn Xperia van

L.S.

ik heb een zeer oude desktop (dus 32 bits) waar ik na Windows problemen Ubuntu op gezet heb, eerst 9 toen 10 en daarna geupdate naar 12.04<tel:12.04>.

met vr.gr<https://nam01.safelinks.protection.outlook.com/?url=http%3A%2F%2Fvr.gr&data=02%7C01%7C%7Cc3565a730ae64bf7949308d61271cc03%7C84df9e7fe9f640afb435aaaaaaaaaaaa%7C1%7C0%7C636716677289555759&sdata=lNV2vxGABQ4tsE9W%2BrUaRuQTNLDdqdWS%2FTWd0PB%2BJHA%3D&reserved=0>.
Jan
Jorrit
2018-09-04 14:51:33 UTC
Hey Jan,

Ja je kunt dan de schijf zoals ik in mijn eerste reactie zei aankoppelen als USB. Dan heb je gewoon je mappen structuur zoals je gewend bent op de schijf en kun je alles uit je homefolder kopiëren.(vanuitgaande dat je daar je gegevens hebt) of je moet alles eerst vanaf je moeders pc kopiëren naar een externe harde schijf of cloud en van daar op dan wel linux of Windows overzetten.

De keuze tussen die 2 moet je misschien maken tav ouderdom/specificaties want je kunt hoogst waarschijnlijk op beiden Linux draaien als dat je voorkeur heeft.

Groet,

Jorrit

Verzonden vanaf mijn Xperia van Sony-smartphone

---- jan vanhaaster schreef ----